Bejelentkezés

Keresés



Gyorsmenü:
Hírek
Koncertek
Zenekar
Történet
Lemezek
Tagok
Média
Fotó
Sajtó
Videó
Közösség
Vendégkönyv
Kérdések
Fórum
Mühely
Kapcsolat

Flash mentes verzió



« vissza

Lovi interjú Szabadkára - 2007. tavasz

2007-11-02

A tavaszi Szabadkai koncert alkalmával készült interjú. A koncertért mégegyszer köszönet Rolinak!!!
01.Mivel idén ünneplitek a 20-ik születésnapotokat, azt hiszem felvetődhet a kérdés: Mi az ami ennyi ideje segít az együttest összetartani? Nem tudom ez mennyire motoszkál a fejedben…

Lovasi: Van egy régi megállapodásunk a Kispállal.Amíg együtt jobb dalokat írunk mint külön- külön addig csináljuk .Néhányszor felvetődött , hogy abbahagyjuk -először talán a Ricsi távozásakor, de igazán komolyan úgy 2005 táján amikor a Kispi már elég régóta nem írt semmit. Most újra dolgozunk és szeretnénk egy nagyon jó lemezt csinálni. Legalább még egyet. Régen se terveztünk előbbre . Nyilván egy csomó ember, aki valamikor szerette a Kispált azt mondja: „Hát én ezen már túl vagyok”. Mi még nem vagyunk túl rajta!


02.Miért Kispál neve került a borz elé?

Lovasi: – Mert a Borz mindenki másnak tetszett, csak a Kispálnak nem. Nekem meg mindegy volt. És akkor javasolta valaki, hogy legyen Kispál és a Borz.

03.Maradjunk még egy kicsit a múltnál. Hogy kezdődött?

Lovasi:1987-ben alakult a zenekar, de igazából ’89-től kezdett el működni, amikor már nem csak évi 3 koncertünk volt. Akkor léptünk fel először Pesten, úgy a rendszerváltás idejében.

04.Az igazi nagy robbanás mégis a Csinibaba után történt, nem?

Lovasi: – Nem, nem igazán. Onnantól számítunk – fogalmazzunk így – közismertnek. Az a furcsa, hogy mi ezt igazán nem éreztük meg. A koncerteken ettől még nem lettek többen. Mondjuk csúnyán, de ezt nem tudtuk aprópénzre váltani.

05.Mi áll hozzád közelebb: a kis klubos fellépés vagy a nagyszínpados őrület?

Lovasi:Mindegyik más. A nagy jót tesz az ember hiúságának. De nagyon érdekes kérdés, hogy ami a klubban működik, megállja-e a helyét nagy színpadon. Van egy csomó olyan zenekar, amelyik a klubban hiba nélkül legurul, és ha a nagy színpadra fölrakod, meghal.

06.Az olyan dalokkal, amelyek komoly levegőtechnikát és felkészültséget igényelnek, mit kezdesz? Tudatosan készülsz, vagy lesz ami lesz majd kijön valahogy?

Lovasi:Minden számot, aminek még nincs meg a technikája - hogy hol veszed a levegőt, nem tudod a szöveget - nehéz játszani. Ezt meg kell tanulni. Stúdióban sokkal egyszerűbb, mert ha elénekelsz egy versszakot, lehet azt mondani, hogy köszi, elég, most elfáradtam, veszek egy kis levegőt, és aztán eléneklem a refrént. Ezt viszont koncerten nem lehet megcsinálni. Sok olyan számunk van, például a Zsákmányállat, amelyen még a lemez után is kellett dolgozni, hogy élőben is megszólaljon.

07.Szoktatok playbackelni?

Lovasi:Néha régen kellett, de nem nagyon tudunk. Ha tv-be mentünk ott néha nem volt lehetőség arra, hogy élőben játsszunk. Voltak- főleg a filmek kapcsán- közönségtalálkozók, ahol eljátszottunk 2-3 dalt félplayback, a zenekari alap ment, és akkor én meg ott visítoztam, de igazából ezek azért a dumáról szólnak inkább. Már nem vállalunk olyan tv-s megjelenéseket sem, ami nem élő. Olyan koncert viszont még nem volt, ami playbackről ment volna.

08.Nem félsz attól, hogy egyszer csak elkövetkezik az a pillanat, amitől talán nagyon sok művész fél, a kiégésnek a pillanata, amikor egyszerűen úgy érzed, hogyha megfeszülsz sem tudsz már többet írni?

Lovasi: Hát a szexet is előbb-utóbb abbahagyja az ember, én nem vagyok ilyen íráskényszeres pali, szeretek ezzel szöszmötölni, de van , hogy nem jut eszembe sok jó, vagy semmi, nem parázok rajta, majd jön valami úgyis, ha meg majd kiégek, hát van ilyen, biztos nem lesz jó, de legalább többet fogok horgászni .Illetve lehet, hogy már rég kiégtem, csak nem merem bevallani magamnak, és írok hülyeségeket, csak nehogy hogásznom kelljen. Ez is egy verzió. Sokféleképpen csapja be magát az ember…

09.Előfordult már, hogy visszanyúltál régebbi dalokhoz és módosítottad?

Lovasi:Hát ami már kész van, azt nem nagyon bolygatom., az már olyan amilyen.Azért sok dalunkat újrahangszereljük, de magát a dalt ritkán írtuk át később
10.Nagyon utálod a sajtót?

Lovasi: Amikor indult a zenekar a 90-es évek elején, és elhívtak egy interjúra, szívesen mentem. Azt gondoltam, hogy izgalmas dolog, az ember beszél arról, amit szeret, meg ami a munkája. Később rájöttem, igazából senki nem kíváncsi erre. Most már csak azokat a felkéréseket fogadom el, amelyek vagy azért fontosak, mert a zenekarnak fontosak pr szempontból, vagy azért vállalom el, mert azt sejtem arról, aki kérdez, hogy élvezni fogom a beszélgetést. Vagyis szelektálok, így az embernek lesz egyfajta respektje. Meg sokszor azért nem megyek el valahová mert minden Pesten van én meg ugye nem ott lakom,Kényelmesebb nemet mondani.

11.Van olyan magyar zenekar, akiket elismersz?

Lovasi: – Hát persze. Például a Tankcsapdát is szeretem, bár most már nem annyira ismerem az új lemezeket. De az a tudatosság tetszik még most is , ahogy feljutottak a csúcsra. A régebbiek sze közülretem a Quimby-t, a Heaven Street Sevent, az újabbakból a Hiperkarmát, Kaukázust, Zubolyt, Erik Sumó Band-et bírom.Keményebb zenék közül: Neck Sprain, Isten háta mögött, Hollywoodoo..

12.Közvetlenül nem hallottam róla, de előfordult már, hogy Ti mint Kispál besegítettetek egy zenekarnak?

Lovasi: Sok ma már menő koncertbanda játszott előttünk először nagyobb helyszíneken.30y, Hiperkarma..stb Próbálunk ilyen módon olyanoknak segíteni, akiknek az a későbbi boldogulásuk szempontjából hasznos lehet. Annak idején így kezdtük mi is. Úgy kerültünk Pestre, hogy a Pál Utcai Fiúk hívtak meg minket először, aztán játszottunk a Beatrice előtt párszor. Az első lemezünk előtt volt egy-két olyan segítség, ami tényleg elkelt.

13.Mikor meghallgatsz egy koncertet, kimész egy fesztiválra - ilyenkor második gyerekkorodat éled?

L:Egyáltalán nem. Egyszerűen érdekel a zenekar, hogy hogyan szól, milyen a produkció.

14.Zavar ha megismernek, megszólítanak, hogy "Áááá, szia Bandi!" odajönnek?

Lovasi:Az zavar, ha mondjuk folyamatosan köpködve beleordítanak a fülembe, én meg koncertet hallgatnék éppen. De a legtöbb ember szerencsére tök tapintatos meg normális.

15.A borosta, meg a szemüveg az a sárm-növelés nemes célját szolgálja?

L:Áhhh, hát a borosta az nő magától. Egész felnőtt életemben hetente egyszer borotválkoztam. Attól függ a hossza, hogy ki, milyen napomat fogja ki. Ez pl 3 napos. A szemüvegem meg már 2 éves. Ez mondjuk azért van, mert műanyag és nem törik el, a régiek meg mind eltörtek. De szerintem jól áll, nem?! Tök fölösleges túl hülyén kinézni, mert az egy támadási felület, és nem jó ha az emberek rajtad köszörülik a nyelvüket. Ha valaki meg nagyon beléd akar kötni akkor úgyis talál valamit.

16.Tegyük fel te lennél egy hanglemezkiadó, mit tennél?

L:Az vagyok .Megadó Kiadó Kft.Első kiadványom a Kiscsillag cd, A 2. A Zuboly zenekar anyaga lesz.



17.A lemezmásolásról mi a véleményed?

L:. A nagy kiadók azzal, hogy újra kiadták az akkor új cd formátumon a katalógusaikat a '80-as években látványosan terjeszkedtek,hatalmas haszonra tettek szert és jelen pillanatban a pökhendiségüknek estek áldozatául. Ez egy ördögi dolog. Olyan hanghordozón kerestek rengeteg pénzt, ami aztán nemzetközi információs szabvány lett, pechükre. Az egy nagyon érdekes kérdés, hogy a hangtechnika fejlődésének sokáig a hanglemez ipar volt a mozgatórugója, és most mi lesz. . A hangfelvétel fogyasztási szokások megváltoznak. És pár év múlva ,ahogy az mc már gyakorlatilag megszűnt ,a klaszikus cd formátumnak is vége lesz. De , hogy pontosan mi lesz helyette az még csak most körvonalazódik. Ha a zenészeket jobban segíti ez a struktúra, akkor várjuk szeretettel.


18.Nem zavar, ha mondjuk másolgatják a Kispál CD-ket? Aki meghallgatja, előfordulhat, hogy elmegy koncertre...

Így van. Ebből élünk. Ugyanakkor a mi jogainkat is sérti a másolás, de talán ha nem lennének ennyire drágák a cd-k az emberek szívesebben is fizetnének érte. A mi pénzünk is kevesebb lesz, de az igazi vesztes a kiadó. A kiadó nem koncertezik. A kiadó egy olyan szituáció terméke amit a múlt helyzet szült. A klaszikus hangfelvételkiadók, ha csak az ügyvédjeik nem lesznek ravaszabbak, át kell alakuljanak valami mássá.

19.Mi az ami érdekel vagy inspirál írás közben?

Lovasi:Sok minden, de inkább irás előtt…

20.A dalszöveg vagy a zene van meg előbb? [Popcsajokstb]

Lovasi: Van, hogy egy verssor van meg előbb, van, hogy egy gitár riff. Amelyikből több van, azt rakjuk körbe a díszekkel.

21.Életem első Kispál klippje az volt, mikor egy TV-vel rohangáltál...

Lovasi:Az szörnyű volt... Egy válsághelyzet volt. Aznap kellett leadnunk a klipet és kitaláltam, hogy játsszuk le a már elkészült rossz változatot egy olyan TV-ben, amivel én rohangálok a városban. Alkalmi megoldás volt.


22.Lovasi Andrásnak van lámpaláza?

Lovasi:Sosem voltam igazán lámpalázas, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem remeg meg a lábam, ha kiállok olyan nagy színpadra, mint amelyen a Sziget Fesztiválé. Izgalmam abban nyilvánul meg, hogy olykor elfelejtem a dalok szövegét.


23.Bandi a hegyről - miért adtál ki szólólemezt? Sokan arról beszéltek, hogy ez a szétválásotok előszele.

Lovasi:Nem, még nem. De előbb-utóbb fel fog oszlani, az biztos, egyszer mindennek vége van. Azért adtam ki, mert voltak dolgok, amik nekem a Velőrózsákban nem tetszettek, és úgy éreztem, hogy az a lemez valamilyen folyamatnak, egy fajta munkaformának a vége. Ennél nem tudunk jobbat, mást csinálni. Ezért elkezdtem írni magamban dalokat. Nem nagyon szoktam, de most megtettem. Tudtam, hogy van 5-6 olyan szám, amivel a zenekar nem tudna mit kezdeni, nem tetszene nekik. Inkább a szövegről szólnak. Így otthon megcsináltam mindet. Csak azért, mert érdekelt.

24.Menjünk egy picit vissza az időben, valahova a Holdfényexpressz és a Velőrózsák idejére. Nagyon sok helyről lehetett hallani, hogy ez két borzasztóan depresszív album lett, és hogy utána a Turisták Bárhol-lal meg a Nagyon Szerelmes Lányok-kal visszatértetek a korábbi hangulathoz (Bálnák Ki a Parta vagy Ágy Asztal Tévé). Ezt ti hogyan éltétek meg?

Lovasi:Én a Velőrózsákat nem tartom jó lemeznek, azért mert nem derül ki belőle aminek ki kéne. Tehát mikor megjelent a szólólemezem, mondták, hogy ez egy ilyen szomorú lemez, én szerintem tök vicces lemez, én majdnem hogy azt mondom, hogy röhögök rajta. Szerintem ezek a dolgok ilyen magatartás minták alkalmasak arra, hogy az ember homurral és méltósággal kezelje a sorsát. A Velőrózsákkal az a baj, hogy az zenei köntöse kicsit ilyen pátoszos, és nem vagy csak néha működik benne ez a humor. Mondjuk ha a Vér és Bél című számra gondolsz, ami egy ilyen komoly rock-himnusz, a szövege pedig egy ilyen önpusztító izé, én abszolút érzem abban is a humort, a többi ember – mivel ilyen direkt gesztusokkal dolgozunk benne – ezt nem érzi, tehát ez egy tragikus eret vágó szám. De abszolút nem! Én mikor ezt a szöveget írtam, végigröhögtem.

25.Talán azért érzik ezt sokan, mert a szöveg és zene kölcsönhatásából következik a tragikus hangulat. Nem feltétlenül csak a szövegen múlik…

Lovasi:A Velőrózsákkal nekem is az a bajom, hogy nem hallom benne azt a humort, ami tudom, hogy benne van, hanem egy tragikus hősködés lesz belőle. Azt tudom, hogy jól szól, meg nagyon megírtuk, meg túl van cizellálva, és egy baromi igényes progresszív-rock lemez lett, és a progresszív rockot alapvetően mindig utáltam. És ez ilyen önkielégítés, hogy aki sok akkordot tud, annak nem biztos, hogy az a dolga, hogy mindegyiket eljátssza.

26.Ez az ami arra késztetett, hogy – akár csak formálisan is – kiadj egy szólólemezt?

Lovasi:Igen, gyakorlatilag a Velőrózsák késztetett rá, úgy gondoltam, hogy nem tudtam megcsinálni azt ami a fejemben volt.

27.Fájdalomcsillapításnak kellett?

Lovasi:Igen. Nem akartam kínlódni a Csülökkel, kínlódni a zenekarral, és elkezdtem magam írni.

25. nem szokott abból baj lenni, hogy oltogatod a Kispált a színpadon?

Lovasi:Hmm….Biztos volt már. Igazából azt gondolom, hogy ami a színpadra kikerül, az a mi elfogadott belső normáink szerint egyáltalán nem cikizés. Vagy ha cikizés is, egy zenekar csak úgy tud működni, hogy ha mindannyian keményen viszonyulunk a másikhoz. Nálunk ezek a dolgok befelé sokkal keményebbek, sokkal kíméletlenebbek vagyunk egymással, tehát működik ez a fajta kegyetlenség, ami építő jellegű.

26.De azért nyugtass meg, hogy nincs rossz viszony közetetk!!

Lovasi:Persze itt alapvető feltétel, ebbe’ a zenekarba, hogy nehogy egy pillanatra bárki is komolyan vegye magát, kiáll a színpadra és azt gondolja, hogy ő most eszeveszetten jó, hogy ő az Isten azért mert eljön x-ezer ember a Csarnokba, vagy hogy ő tojta a teliholdat. Ez máshogyan nem megy, így működik, hogy földön kell tartanunk egymást.

27. Van olyan hely ahova nagyon szívesen mész/mennél játszani?

Lovasi:Ez inkább technika függő. De vannak kedvenc városaink, ahol szívesen játszunk egyrészt mert sokan vannak, másrészt jó a közönség, harmadrészt jó körülmények között tudunk játszani. Ezeket szeretjük. Ahol nem jó, kevesen vannak és nem olyan jó a közönség, ezeket nem feltétlenül szeretjük, de én pl. nagyon jó vagyok abban, 150 ember előtt is nagyon jó koncertet tudunk csinálni. Kifejezetten szeretem, ha tét van, ha a koncert eleje úgy kezdődik, hogy néma csönd van, és úgy végződik, hogy elfogadtak bennünket. Minél öregebb egy zenekar és minél több előítélet van vele szemben, és minél több elképzelés van vele szemben annál nehezebb. De igazából minden koncertnek az elején még én se tudom, hogy mi lesz és azt se tudom, hogy mit fogok mondani. Néha kitalálom, hogy az első három szó mi legyen, mert tudom, hogy nem jutna eszembe semmi. Ezért találom ki előre a mondanivalót, és utána várok, hogy jöjjenek a jelek, az impulzusok és várom, hogy történjen már valami. Ha nem történik semmi akkor nyilván az ember egy darabig magából gerjeszt energiákat, hogy megoldja a helyzeteket és jó esetben ilyenkor jönnek. Ha nem történik semmi, akkor meg dacos szoktam lenni és átmegyek népművelőbe. De nincsenek ilyen előre-receptek, lehet 2000 ember előtt is borzalmas koncertet és lehet 100 ember előtt is nagyszerű koncertet csinálni. Nincsenek előre lefutott játszmák.

28.Inspirál, hogy borsot törhetsz mások orra alá, fenékbe rúghatod a társadalmat?

Lovasi:Igen, van amikor igen. Nem szeretnék lázadó lenni, de nyilván tetszik nekem, ha próbálok azzá válni.

29.Mit jelent számodra a siker, és mit szeretnétek átadni az embereknek a dalaitokkal?

Lovasi:Siker az, hogy egy ilyen országban egy ilyen zenekar még működik.Akkor még van remény, nem sok de van

30..Mitől jó egy Kispál-koncert?

Lovasi:Az a minimum , hogy jól játszunk, aztán kell még közönség is meg hangtechnika, ha igazán minden lépés kijön, az igazi jó érzés,olyankor minden megy magától, és hosszú ideig lebegsz még tőle.

31.Az ősszel megjelenő albumotokon probáltok egy újszerű hangzásban megszólalni, vagy maradtok a jól bevált Kispálos hangzásnál? (ha hülye a kérdés fogalmazd át kérlek)

Lovasi:Ha lesz ősszel lemez, akkor az nagyon jó lesz.Hogy mennyiben lesz más?ez nem szempont.Csak az, hogy jó legyen

32.Van olyan kérdés amire már nagyon régóta szeretnél válaszolni, de még soha senki nemtette fel azt a bizonyos kérdést?
Ha igen, itt a lehetőség, hogy megválaszold.

Lovasi:passz

33.Nem félsz, hogy túlságosan megoszlik a figyelmed a két zenekar között? (Kispál és a Borz - Kiscsillag)

Lovasi:Lehet, hogy a Kispál zenekarnak jót fog tenni, hogy nem minden elképzelésemet ott akarom megvalósítani.

34.Most lehet, hogy felbosszantalak, de nem emlékszem az egyik dalod pontos szövegére: "Már elmúltam húsz, de...?" (nevet)

Lovasi:Majd átírom..

35.Mikor hallhatunk benneteket Szabadkán?

Lovasi:Ezt te jobban tudod..

Link: -
Szerző: ???